Antarctica oftewel de Zuidpool

Door Bart, Reisbureau TravelXL Bart Limburg Nijmegen

Bekijk onze inspiratie en wij begroeten u graag in ons reisbureau TravelXL Bart Limburg, Lange Hezelstraat 41A in Nijmegen.

Als u alles al gezien heeft………………of een diep gekoesterde wens heeft dit magische continent te ontdekken dan krijgt u hierbij een goede impressie. Nadat ik deze bestemming al een aantal keren verkocht had kreeg ik eind 2007 een voorstel om deze unieke bestemming zelf te gaan ontdekken. Ik kon de klassieke route gaan maken:

Een 11 daagse reis per expeditie schip waarbij je naar het Arctisch schiereiland vaart en dan tussen het schiereiland en het vaste land door vaart.

Landingen met zodiaks

Wij bezochten Cuverville Island, Neko harbour, Paradise bay, Petermann island, Deception island en Half Moon island. Daar worden er dan landingen georganiseerd met zodiaks (grote rubberboten). Sommige schepen hebben helikopters aan boord om landingen verder landinwaarts te maken, b.v. als je de Keizerpinguïns wilt bezoeken.

Ook ervaren reisbureau medewerkers zijn niet overal geweest. Dat bleek maar weer eens toen ik van meerdere mensen reisvragen kreeg over Antarctica. Gelukkig kunnen wij dan terug vallen op de ervaringen van mensen die bij gespecialiseerde reisorganisaties werken zoals Beluga adventures. De bemanning is Russisch en de zeer uitgebreide expeditiestaf (17) internationaal. Op de brug bent u altijd welkom, maar de beste plek is buiten op de diverse dekken, waar u de natuur om u heen als het ware kunt voelen en aanraken. De voertaal aan boord is Engels. De cuisine is internationaal, bereid door westerse koks van wereldklasse. De sfeer is informeel en gemakkelijke, comfortabele kleding voldoet. De comfortabele hutten liggen aan de buitenkant van het schip en hebben een patrijspoort of raam. Een aantal hutten heeft stapelbedden en gedeeld sanitair, de meeste hutten hebben gelijkvloerse bedden en gedeelde faciliteiten of privé faciliteiten.

Argentinië

Samen met een reisgenoot vlogen wij 10 december via de USA naar Buenos Aires, niet helemaal de kortste route maar evengoed kom je op de plaats van bestemming en daar gaat het om. Buenos Aires is absoluut een prachtige stad,dankzij een halve dagtocht met een chauffeur en een gids zien wij veel mooie gebouwen en genieten van de authentieke sfeer, natuurlijk is een bezoek aan het graf van Evita Peron een must: Eva Maria Duarte de Perón (Los Toldos, 7 mei 1919 - Buenos Aires, 26 juli 1952) was de tweede echtgenote van de Argentijnse president Juan Perón (1895-1974) en first lady van 1946 tot haar dood in 1952. Uiteten is in Buenos Aires ook in alle smaken te doen maar je gaat in Argentinië natuurlijk altijd naar een steakrestaurant. Echt héérlijk gegeten. Na deze prachtige citytrip gaan wij per vliegtuig verder naar Ushuaia de zuidelijkste havenstad waar het expeditieschip Loffe al op ons ligt te wachten.


Het Schip

Ushuaia is een kleine overzichtelijke stad met leuke winkels( volop pinguin souvenirs) restaurants en als achterland Vuurland. Wij gingen nog voor een halve dagexcursie naar dit prachtige natuurgebied en ik moet zeggen ook dat was zeker de moeite waard. ’s Middags melden wij ons bij Hotel Albatros voor de transfer naar het schip, omdat men het niet verantwoord vindt dat de passagiers over de kades gaan lopen. Hier worden naast het expeditieschip ook vrachtschepen geladen en gelost.


Akademik Ioffe (110 passagiers)

De Ioffe is in 1988 gebouwd in Finland als een geavanceerd onderzoeksschip en in de laatste 5 jaar vernieuwd en heringericht tot een comfortabel passagiersschip. Dit ijsversterkte schip is heel stabiel door een combinatie van ontwerp en stabilisatoren. Ook is het ontworpen om zo geruisloos mogelijk te opereren, waardoor u weinig tot geen lawaai van de motoren hoort. De navigatie- en communicatiesystemen zijn uiteraard up-to-date.

De aankomst aan boord van het expeditieschip verloopt gestroomlijnd, namen worden afgevinkt, hutten worden toegewezen en een korte uitleg volgt met de oproep om een welkomst bijeenkomst mee te maken.

Antarctica

Nog bij daglicht varen wij richting de beruchte Drake’s passage, de zeeroute naar Antarctica. Tijdens de welkomstbijeenkomst worden de procedures uitgelegd, hoe ga je aan land, hoe dien je je te gedragen, wat mag wel en wat mag zeker niet. Het lijken veel regels maar uiteindelijk is het zo simpel als wat. En zoals ze dat wel vaker zeggen je hebt 50% kans dat deze zeetrip appeltje eitje is of je belandt in een storm van windkracht 10. Laat ons dat nou net overkomen.


Drake’s Passage

Drake’s Passage met windkracht 10 is zelfs voor de Ioffe een aardige dobber, de kapitein besluit het schip met de kop in de wind te leggen en het ergste op die manier uit te zingen. Windkracht 10 laat niet iedereen onberoerd en velen verdwijnen ziek naar hun hut. De kok en zijn maatjes leveren met gevaar voor eigen leven samen met de bemanning nog een smakelijke maaltijd. De volgende dag komen wij uiteindelijk in rustiger vaarwater. De eerste ijsbergen dienen zich aan. De camera’s zijn er klaar voor.

De bioloog aan boord legt ondertussen op de brug uit welke vogels ons schip begeleiden. Op de klassieke route worden zoals gezegd landingen gemaakt met Zodiaks. Dit gebeurt alleen als het verantwoord is om van het schip over te stappen in de rubberboten. Meestal vinden er dagelijks 2 landingen plaats, tussen de landingen wordt de lunch geserveerd en vaart het schip geruisloos verder. Dit heeft als voordeel dat je erg veel te zien krijgt. Steeds weer nieuwe landschappen, andere pinguïn- en vogelkolonies. Soms wordt er aangelegd bij een verlaten onderzoeksstation. Maar natuurlijk wordt ook een bezoek gebracht aan een onderzoeksstation dat bemand is en waar men zelfs een kleine souvenirwinkel heeft ingericht. Deze slimme onderzoekers verhuren zelfs hun satelliet telefoon. De portable telefoons hebben namelijk allang geen bereik meer. Op diverse plaatsen worden zeeluipaarden gespot en zelfs walvissen laten zich zien. Walvissen spotten is afhankelijk van de tijd van je afvaart.

Onvergetelijk

Bij terugkomst aan boord heeft de kok dan meestal gezorgd voor verse koffie, thee of warme chocolademelk, volop koekjes, en soms hele fruitschalen. Ook heeft de Ioffe een gezellige bar met een klein winkeltje voor de snoepers onder ons. Antarctica laat zich niet vergelijken. Iedere meter geeft zicht op nog mooiere ijsbergen, nog leukere pinguïns, er zijn eigenlijk geen woorden voor. Als u de foto’s bekijkt ziet u vanzelf de magie van het IJs, de ene keer diep blauw de andere keer azuurblauw. Tijdens onze afvaart krijgen wij ook nog de gelegenheid een duik te nemen in het Arctische water. Op Deception island zijn warmwater bronnen en is de grond nog warm van vulkanische activiteit (beetje vergelijkbaar met de Teide op Tenerife).


Als het team van bemanningsleden een grote kuil gegraven heeft in het lavazand op de rand van het water dan wordt het tijd om snel tot de onderbroek of zwembroek te strippen en een duik te nemen. De meesten nemen een aanloop, vervolgens een snoekduik en weten dan niet hoe snel ze naar de warme kom terug moeten rennen.

Het levert wel een Arctisch zwemdiploma op. Na al deze belevenissen wordt het tijd om afscheid te nemen van dit prachtige continent, alhoewel neem je er eigenlijk wel afstand van? Deze reis is immers onvergetelijk.

Tips:

Veel mensen vroegen na afloop was het koud???  Een begrijpelijke vraag over een continent waar het min 70 graden zou kunnen worden, maar je reist in de Arctische zomer. De gemiddelde dagtemperatuur lag rond de nul graden. Soms met sneeuw maar vaak met een prachtige zon erbij is dat goed te doen. Je krijgt het pas koud als je na afloop aan het bezoek te land, nog een tijdje gaat varen langs de meest prachtige baaien. Dankzij de thermokleding is ook dat te doen. Gelukkig krijg je voorafgaand aan de reis al zeer goede lectuur met allerhande tips. Wetenswaardigheden over de biodiversiteit. Wat wel en niet te doen. Welke kleding, schoenen. Goede zonnebril met juiste UV bescherming e.d. Dus als u ook bevangen bent door het Arctische virus maak dan snel een afspraak met Bart Limburg

Andere bestemmingen

Share by: