St. Maarten

Bekijk onze inspiratie en wij begroeten u graag in ons reisbureau TravelXL Bart Limburg, Lange Hezelstraat 41A in Nijmegen.

In Nederland wordt het bijna Sint Maarten als ik op studiereis mag naar de Caraibische parel St Maarten. St. Maarten, de enige plek waar Nederland aan Frankrijk grenst en het kleinste eiland ter wereld dat aan twee landen toebehoort. De noordelijke Franse helft heeft een onbetwist Mediterraan karakter, terwijl het zuidelijke Nederlandse deel meer internationaal georiënteerd is. De 37 hagelwitte zandstranden op het eiland zijn onovertroffen en de ruim 400 restaurants vormen een vrolijke culinaire mengelmoes. St. Maarten is Caraibisch genieten met een Nederlands óf Frans tintje.

Hooggespannen verwachtingen.

Dag 1,

Zondag 1 november. Wij hebben het genoegen als 1 van de eersten te vliegen met de Boeing 787 Dreamliner. Wat een prachtig en comfortabel toestel. Zelfs de standaard stoelen bieden al voldoende zitcomfort, de entertainment schermen zijn groot en de handbagage bakken zijn ruim. Om 13.05 uur vertrek per OR 391 met TUIfly van Amsterdam naar St. Maarten. De verwachte aankomsttijd is om 17.55 uur.

Avond

Bij aankomst staat de bus voor ons klaar voor de transfer naar ons overnachtingshotel, RIU Palace St. Martin. Het Riu Palace St Martin is van een andere orde dan de gemiddelde Palace hotels en dat begint al bij het formaat, het is een middel groot (laagbouw) hotel. De kamers zijn goed, maar de gangen behoeven een renovatie. De faciliteiten zoals zwembad, bars en restaurants zijn prima. Het Riu hotel ligt aan een prachtige baai met zandstraand. Echt helemaal super voor rustzoekers. Vanwege een steile (berg) is het niet heel makkelijk om naar het nabij gelegen Grand Case te komen. Je hebt snel een huurauto nodig of bent afhankelijk van taxi’s. Grand Case Beach, in French called "Baie" or "Plage de Grand Case", is een kilometer lange zandstrand baai met een kalme zee. In de omgeving van het rif bij Créole Rock zijn de beste snorkel plekken. Tevens uitzicht op het nabij gelegen Anguilla en Créole Rock.

Dag 2, Maandag 2 november Ochtend

Vertrek voor de eerste hotelbezoeken naar Oriënt Bay. Hotel Blue Bay Beach*** en vervolgens Hotel Plantation****. Daarna vervolgen wij onze weg naar Oyster Bay voor een korte fotostop. Eerlijk gezegd. Ik heb dus veel accommodaties gezien, de ene mooier dan de andere, zelf kijk ik altijd op tripadvisor.com (Engelse versie) om een goede indruk te krijgen wat de gasten er van vinden, dat is immers het allerbelangrijkst.

Middag

Begin van de middag komen we aan bij het prachtige Dawn Beach voor een hotel bezoek bij Hotel Westin Resort & Spa *****. Daarna zijn we door dit luxe hotel uitgenodigd voor een uitgebreide lunch, die was helemaal top. Na de lunch rijden we naar Philipsburg waar we individueel deze plaats kunnen ontdekken. Philipsburg kent Tax free shoppen, maar ik zou niet weten wat ik er moest kopen. Het barst er van de juweliers, vanwege de vele cruiseschepen die hier aan leggen. Tevens worden wij deze middag verwacht bij Hotel Holland House. Dit zeer populaire hotel én bestseller ligt midden in het centrum, het heeft helaas geen zwembad, maar ligt wel pontificaal aan de wandelboulevard en het hele brede strand. Na Philipsburg maken we een korte stop bij Maho Beach waar de bekende landingsbaan bij het strand is te zien. Vanaf de Sunset strandbar kijken wij naar de lefgozers en meiden die aan het hek gaan hangen om door de jets te worden weg geblazen, niet zonder enig risico. Er vertrekken en landen nog volop vliegtuigen, klein en groot.

Avond

Het bezoek aan Grand Case, gelegen in het Franse deel, viel letterlijk in het water……….de hoofdstraat stond blank en alles was dicht na een zeer heftige tropische regenbui. Grand Case is een kleine plaats aan het strand met slechts één straat, met veel verschillende restaurants in allerlei prijsklassen.

Dag 3, Dinsdag 3 november Ochtend

Wij brengen een bezoek aan het natuurgebied van St. Maarten, de Lotery Farm. Hier worden o.a. excursies georganiseerd per quads en op het terrein is een zipline aan gelegd, ook wordt er uitgebreid uitgelegd hoe het terrein met zijn diversiteit aan begroeing is ontstaan. Na deze info rijden we naar de haven van Philipsburg om daar aan boord te stappen van een Catamaran! Heerlijk dobberen op het water, tegelijkertijd nóg meer indrukken opdoen van Saint Martin! Een Top-Excursie.

Middag

We zien St. Maarten vanaf het water en genieten met volle teugen van al het moois. Aan boord van de Catamaran is een snorkeluitrusting voor ons aanwezig. Voor de kust werd het anker uit geworpen voor degene die een duik wilde nemen in het heldere turquoise water en de prachtige onderwaterwereld van St. Maarten wilde ervaren. Wat een heerlijk ontspannen manier om St Maarten te ontdekken.

Avond

Onze laatste avond op St. Maarten is al weer aangebroken. Wederom op uitnodiging van RIU Hotels & Resorts, uitgebreid genieten van heerlijke gerechten in het á la carte restaurant ‘La Mer’. Het woord zegt het al, u dineert hier aan zee met zeezicht. Het avond entertainment is niet van een super kwaliteit maar het Riu Palace St. Martin is dan ook eigenlijk een zeer kleinschalige Riu hotel

Dag 4, Woensdag 4 november Ochtend

De laatste ochtend wordt nog intensief benut. Wij stoppen nog even in Grand Anse, het nabij gelegen dorp voor een foto-shoot van de dorpsstraat en het strand. Vervolgens gaan wij door naar de Franse hoofdplaats Marigot.

Een levendige havenplaats met restaurants en terrassen. Op woensdag wordt de ‘Boulevard de France’, aan het water gelegen, omgetoverd tot een kleurrijke openluchtmarkt. Van tropisch fruit en lokale lekkernijen tot Caraibische souvenirs. We hebben een klein uurtje tijdens deze stop, dus nog snel een cadeautje scoren voor het thuisfront was geen enkel probleem. Na Marigot rijden we door naar Maho Bay voor een hotelbezoek bij Hotel Sonesta Ocean Point *****. Dit groots opgezette hotel kent eigenlijk 3 delen waarbij het Ocean Point gedeelte erg design is, top uitzicht heeft en prachtig is ingericht. Het strand is natuurlijk wel het strand waar alle vliegtuigen overheen gaan voor ze landen op de luchthaven.

Dag 5, donderdag 5 november Middag

Vertrek om 14.50 uur met OR 394 met een tussenstop op Curaçao naar Amsterdam. Holland International biedt op St Maarten voor iedere smaak wel een passend hotel/appartement aanbod, eiland combinaties zijn mogelijk en wil je gewoon lekker in de Caribbean vertoeven dan is St Maarten een prima keus. De Tui Dreamliner is werkelijk erg mooi en comfortabel, zowaar lekker geslapen. Ter info heb ik nog een paar foto’s van de stoelafmetingen, ik ben 1.80m lang.